Bolt Action ismertető

2013.11.11. 12:52

Sziasztok! Régóta húzódik ennek a cikknek a megírása, ugyanis már nyáron megvolt az alapanyag (az alapkönyv és az Armies of Germany), de végülis mostanra jutottam el a megírásához. Eddig két csatát tudtam csak lejátszani, így ez inkább egy „Első benyomások” jellegű cikk lesz.

 

Amit érdemes tudni eddigi játékélményeimről, azaz hogy mikhez fogom hasonlítani: 40k elvétve, Operation World War 2 ugyancsak. Ehhez a kettőhöz fogom hasonlítani a játékot, mivel ezeket ismerem. Előbbit szerintem majd mindenki ismeri, vagy játszott/játszik vele, utóbbi pedig az Italeri figuráihoz készült rendszer (ami persze nem gátol meg abban, hogy más gyártó termékeivel játszd).

 

Kezdjük az elején. A Bolt Action figurák régen önálló brandet képeztek, ám a Warlrod Games felvásárolta, és elkezdett új holmikat kiadni hozzá, és végül megérkezett a szabályrendszer is. A kiadó 28mm-es figurákkal ajánlja, de úgy nagyon nem olcsó, és mivel már volt 1/72-es seregem a szabályok beszerzése előtt is, ebben a méretarányban játsszuk. Olcsó, a figurák még így is szépek és részletesek (ajánlott azért a 2000-es években kiadott figurákat beszerezni, bár a régiek közt is vannak nagyon korrekt dobozok). Ha meg valaki a fémet szereti, abból is van bőségesen minden (SHQ-t és AB figurest tudom ajánlani).

 

A könyvet Alessio Cavatore és Rick Prestley írta, akik a Warhammereseknek és Kings of Warosoknak ismerősök lehetnek, hisz ők írták azokat is. A könyv első ránézésre...furcsa. Nem a megszokott A/4-es méretű, inkább valahol a Warhammer miniszabálykönyvek környékén mozog, de annál kicsit nagyobb. Nagyon jól kezelhető méret, jó döntés volt a készítők részéről. Az alapkönyv keményfedeles, strapabíró, és teljesen színes. Összesen 216 oldal hosszú, és ebbe bennevannak az alap listák is, de erről később.

 

A könyv jelenlegi ára 25 font, az alapdobozban pedig 60 fontért kapunk még mellé amerikai és német gyalogságot, valamint pár tereptárgyat is. Amazonról olcsóbban is beszerezhető, de összességében úgy érzem, korrekt módon lett beárazva.

 

A könyv első oldalait elfoglalja a tartalomjegyzék, ill. a teljesen kezdőknek szánt „mire van szükséged a játékhoz”. A rendszer 6 oldalú kockát használ, abból viszont viszonylag sokat. Meg kell említenem a parancskiadás rendszerét, ami kapcsolódik a kockákhoz. Az egységeidnek 6 féle parancsot lehet kiadni, amihez a Warlord adott ki különféle parancskocka készleteket, majd minden nemzethez. Beszerzésük nem kötelező, bár jól néznek ki.

 

A parancsok kiadása kicsit eltér a többi játékétól. Nem felváltva vannak a körök (A mozog, lő, közelharcol, B mozog lő, közelharcol), hanem a játékosok véletlenszerűen aktiválnak. Tegyük fel, hogy A-nak van 5 egysége, B-nek pedig 6. A elővesz 5 parancskockát (vagy akármi mást, a lényeg hogy a két játékos jelölői egyformák legyen tapintásra), B 6-ot, berakják mondjuk egy kockásszütyőbe, és véletlenszerűen kihúznak egyet. Amelyik játékos kockája került elő, az aktiválhatja egy egységét. Így előfordulhat az is, hogy A végigmegy minden egységén, mire B szóhoz juthat.

 

Mint már említettem, 6-féle parancsot lehet kiadni. Ezek az alábbiak:

1: Fire (tűz)

2: Advance (mozgás)

3. Run (futás)

4. Ambush (rajtaütés)

5. Rally (gyülekezés)

6. Down (földre)

 

Kb. értelemszerű mind, de álljon itt hogy melyik mire való:

  1. az egység minden fegyverével rálő egy ellenséges egységre
  2. az egység mozog, majd lőhet
  3. az egység dupla mozgást végez
  4. várakozik, ellenfél körébe ha ellenséges egység ér látómezejükbe, rájuk lőnek
  5. pin jelzőket vehetsz le az osztagról
  6. hasravágják magukat, jobb védelem

 

Ha már említettem a pin jelzőket: amellett, hogy a figurákat le kell venni, ha halálos sérülést szenvednek, az egység egésze kaphat pin jelzőket. Mikor? Legalább egy bekapott seb, tüzérségi fegyverek (pl. aknavetők, tábori ágyúk), géppuskák, stb. Ha egy egységen van pin jelző, csak akkor hajthatnak végre parancsot, ha tesznek egy sikeres moráltesztet. Ez alól kivételt képez a Down parancs. Ha nem sikerül a teszt, akkor automatikusan Down parancsot kapott az egység.

 

Aki pedig kúszva kezdi a következő kört dönthet úgy, hogy nem kel fel, ekkor a parancskockája nem kerül be a többi közé, hanem ott marad mellette jelölni, hogy nem cselekedhetnek ebben a körben, valamint egy pin jelző lekerül róluk. Ha az egységen pedig több pin jelző van, mint amekkora az alap morál értéke, elmenekülnek. A pin jelzőknek még abban is szerepük van, hogy minden egyes jelző -1-et ad az egység morál értékéhez. Ebből látszik, hogy nem csak az egység rommá lövésével lehet eredményt elérni, hanem a morál szétzúzásával is.

 

A mozgás ismerős lehet más rendszerekből. Gyalogság max. 6”-et sétál, duplaennyit fut. A terep ezt módosíthatja, ill. van egy szép kis táblázat arra, hogy adott típusú egység hol mennyit mozoghat. Példának okáért: nyílt terepen mindenki mehet és futhat, míg mondjuk nehézterepen (mondjuk domb, mély sár), gyalogság nem futhat, tüzérség nem mozoghat bele/át rajta, kerékkel ellátott járművek (pl. teherautók, páncélautók) ugyancsak, lánctalpasok pedig bizonyos kivételektől eltekintve (tankcsapdák, bocage) mehetnek rajta. Semmi bonyolult, de a játék előtt érdemes tisztázni ellenfeleddel, mi micsoda.

 

A lövés a 40k-ból lehet ismerős, annyi különbséggel, hogy minden egységnek van egy alap célszáma, amin talál, méghozzá 3+. Erre jön mindenféle módosító (messze van a célpont, mozgott az egység, fedezék, stb.). Találat után minden eltalált figurára kell dobni sebzésdobást. Ez a 3+-tól (képzetlen gyalogság, tüzérség) egész a 11+-ig (extranehéz tankok) terjed. Járművekhez van külön táblázat, hogy felrobban-e, vagy csak apróbb sérülések érik/mozgásképtelen lesz/egyéb hatás,

 

Ezután kapunk egy szép fegyvertáblázatot, és leírást a fegyverekről. Van itt puska, pisztoly, ismétlőpuska, valamint itt vannak az ágyúk is amelyek tankokon, vagy tankelhárító ágyúkon vannak. Érdekesség, hogy nincsenek űrméret szerint beosztva, csak „light AT gun – medium – heavy – super heavy” szinten van megoldva, ami egyszerűbbé teszi valamelyest a játékot – az OWW2-ben például egy A/4-es táblázat van arról, mekkora űrméretű fegyver hogy talál el valamit (pl. 76mm-es ágyú 7+-ra egy közepes tankot – a 7+-on ne lepődjetek meg, az OWW d10 alapú rendszer). Szóval nem bonyolult, és nem feltétlenül rossz az egyszerűsége. Meg van adva az is, hogy hány lövést adhat le az adott fegyver, ill. egyéb spec képességek (pl. SMG-nek Assault tulajdonság, amivel nincs levonás mozgás utáni tüzelésre).

 

A közelharccal én se vagyok teljesen tisztában, ezért csak érintőlegesen beszélnék róla. Ha egy egség rohamoz/megrohamozzák őt, mindkét harcoló félről lekerül az összes pin jelző, a védekező fél pedig leadhat egy sorozatot a rohamozókra, ha az 6”-nél távolabbról indult. Először a támadó dob sebzést (nincs támadódobás gyalogság és tüzérség ellen), majd a védekező fél megmaradt figuráival. Aki több sebet okozott közelharcban, az nyer, a vesztest egy az egybe le kell venni veszteségként (elmenekült, vagy fogságba esett). Ha döntetlen, akkor még egy kör közelharc – egy körben el kell ennek dőlnie, nem maradhatnak közelharcba több körön át.

 

A HQ szekció leírja, ki milyen bónuszokat ad a morál vagy egyéb dobásokhoz – a tisztek kis morálbónuszt, +1-től +4-ig rangtól függően, szanitécek kvázi Feel no Pain-t (6”-en belül a halott figura 6+-on nem kerül levételre), de nehézfegyverek ellen és közelharcban ez nem érvényes. Van még tüzérségi megfigyelő, meg hasonló megfigyelő, csak légicsapásokhoz. Előbbi tüzérségi támadást kérhet le játékonként, utóbbi bombázást.

 

Kapunk ezután egy fejezetet az egységek speciális szabályaival, amiből van kb. két oldalnyi, és azok sem túl bonyolultak.

 

A tüzérség sem olyan bonyolult, mint az elsőre látszódik. Ha mozgatták az ágyút, akkor nem lőhet a körben, és valamilyen szállítójármű nélkül (teherautó, féllánctalpas, akármi), elég lassan lehet csak mozgatni.

 

Az ezt követő járműves fejezet talán a leghosszabb a könyvben, Kapunk szabályokat pin jelzőkhöz , valamint tiszt is ülhet járműbe, ezzel adva a bónuszt az adott járgánynak. Adott járművön ha több fegyver van (pl. tankon a fő ágyú, meg testbe épített géppuska és egy légvédelmi a kupolán), akkor lőhet több célpontra is. Soft-skinned járműveket (teherautók például) a gyalogsági tüz is tudja bántani, de attól felfelé már komolyabb fegyverekre lesz szükség. Open-topped holmik ellen azonban még így is jó a gyalogság, de egy nagyobbacska kaliberű ágyúnak több esélye van. Tank legázolhat gyalogságot, ahogy nekimehet tanknak is, ha az alacsonyabb besorolású, a támadó pedig legalább könnyűtank. Ebben a fejezetben ismertetik a járművek spec. Szabályait is, amiből ugyancsak nincs olyan sok.

 

Lapozva kapunk épületharchoz szükséges szabályokat – emeletek közti harc, összekapcsolt épületek, ágyúk épületekben felállítva, stb. Elég brutális harcok bontakozhatnak ki egy-egy épület belsejében, hisz fedezék nehézkesen van az előrehaladó egységnek, a táv pedig szinte mindig közeltáv. Ezért cserébe jobb védelmet élveznek az épületben lévők, kivéve pár direkt ilyen célra alkotott fegyverrel szemben (lángszórók, anyone?).

 

A könyv ismertet 6 scenariot, egyik sem túl bonyolult. Bizonyos küldetések előtt van tüzérségi előkészítés, amivel kellemetlen perceket lehet szerezni az ellenfélnek pár jól elhelyezett pin jelzővel.

 

Végül megkapjuk a seregépítőt, és az alapvető seregépítési megkötéseket. Alapvetően reinforced platoonokba kell gondolkodni, azaz pár gyalogos raj, és emellé támogatófegyverek. Egy platoon alapja egy HQ (1st vagy 2nd Lt), és két gyalogos raj. Emellé lehet venni max. 3 gyalogos rajt, 1 magasabb rangú HQ-t, szanitécet, tüzérségi megfigyelőt, géppuskásokat, aknevetősöket, mesterlövészeket, lángszórósokat, AT ágyút, tüzérséget, páncélautót, AT csapatokat, vagy tankot (1-1 darabot), valamint max. 1 szállító/vontatójárművet gyalogos rajonként vagy ágyúnként.

 

A könyvben négy listát kapunk, mindet a háború végéhez. Német, brit, amerikai és orosz seregeket építhetünk alapból, mindhez elég szép számú egységet kapunk, bár ajánlottak az „Armies of...” könyvek, mert sokkal többi egység és infó van bennük, valamint nem túl borsos az áruk mondjuk egy 40k Kódexhez képest (15 font darabja, Amazonról megincstak olcsóbb), és adott hadszínterekhez készült listák is benne vannak (pl. Rommel DAK hadserege, Sztálingrád ostroma, ésatöbbi).

 

Egyfajta lezárásként kapunk idővonalat, a fontosabb hadmozdulatokkal, csatákkal, végül két Appendix, amiben kis történelemóra a wargame-el ismerkedőknek, és szabályösszefoglalók.

 

Amit pedig nem említettem: a könyv tele van illusztrációkkal, rengeteg rajz az Osprey könyvekből (nem mellékesen ők a hivatalos kiadói a rendszernek), és szépen festett Warlord modellek. Teljes mértékben megértem azokat, akik Wargamer Porn-nak nevezik a könyvet.

 

És hogy összességében mi a véleményem? Egy korrekt rendszer, ami jól tűri a háziszabályozást, és a II. Világháború szinte minden aspektusa megjeleníthető vele (többezres csaták azért talán nem, de azt 15mm-nél nagyobb méretarányban szerintem nem is érdemes elkezdeni), logikusan felépített szabályrendszer, jó figuraellátottság (minden méretarányban – 28mm-be a Warlord gondoskodik róla, de sok egyéb gyártó is képviselteti magát, 1/72-ben Plastic Soldier Company, Italeri, Airfix, a lista szinte végtelen, 15mm-ben Battlefront, Old Glory, stb. Stb.). Kiknek ajánlom? Azoknak, akik a 40k-ban veteránok, és szeretnének valami ahhoz hasonló WW2 témájú játékot. Azoknak, akik csak ismerkednek a wargamekkel, és valami nem túl bonyolult rendszerre áhítoznak. És végül azoknak, akiket érdekel a korszak, és elsősorban skirmishre áhítoznak.

 

Köszönöm a figyelmet, és kis beharangozás, mikre számíthattok ha ráveszem magam arra, hogy megírjam:

-          Warlord Games makedón falanx

-          Warlord Games római légionáriusok

-          Zvezda minikitek (3-féle szovjet doboz várja, hogy festék kerüljön rájuk)

-          PSC készletek (német gyalogság, Pz IV ismertető, egyéb, még beszerzés alatt álló szettek)

-          Pegasus készletek (téli orosz gyalogság, T-34/85, Kv 1/2, 1939-es német gyalogság, még beszerzés alatt álló készletek)

-          vegyes napóleoni holmi 1/72-ben

 

A bejegyzés trackback címe:

http://plasticfantastic.blog.hu/api/trackback/id/tr865626672

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

pati13 2013.11.11. 20:21:58

Üdv!

Jó kis leírás lett, pár ötletet adott -épp szabályrendszert keresek, ami az OWW2-t kiválthatja majd.

A szabályok között csomó dolog emlékeztet az Epic 40k harmadik kiadásának szabályaira -például a véletlenszerűen kihúzott kövecskék, amik eldöntik a sorrendet. Igazából ez a változat soha nem lett túl népszerű :)

zirrian 2013.11.11. 20:27:03

@pati13: Hát, én csak ajánlani tudom. OWW2 után pörgősebb lesz sokkal, de ez-az hiányozni fog abból a rendszerből. Ha meg már van OWW sereged, nem is kell újat venni :)

Szaka 2014.06.10. 13:27:17

Pont most hétvégén próbáltuk ki (igaz I vh-s környezetben), de nekem nagyon bejött. Gyors, pörgős a 2. körre kb az összes szabályt tudtuk. :)

zirrian 2014.06.10. 15:37:23

@Szaka: Örülök, ha tetszett. Nagy előne, hogy egyszerű WW1-hez is felhasználni, max. a tankok pontértékével akadhat probléma, ha háború végét játssza az ember. Nem tartom amúgy elképzelhetetlennek, hogy a Warlord csinál egy WW1-es könyvet is a rendszerhez.

Szaka 2014.06.10. 20:49:53

Az nagyon jó lenne, mert a seregspecifikus szabályok azért hiányoztak. :)