Sziasztok!

Nemrégiben felkértek, illetve részben ajánlottam egy olyan cikk megírását, ami azoknak szól, akik nem tudják, hogy mi az a wargame – mégis mi alapján tologatjuk a kis katonákat, miért jó ez, hol érdemes elkezdeni, ésatöbbi. Az ötlet megtetszett, szóval úgy döntöttem, miért is ne, remek hobbi ez, de egy kívülállónak egy kicsit talán fura lehet elsőre. No de sebaj, mindenkinek el kell kezdenie valahol, és hát vannak rosszabb helyek is ennél a blognál ehhez…

Először, csak nagyvonalakban felvázolva mi is az a wargame, azaz magyarul terepasztalos hadijáték. Adott szabályok szerint leggyakrabban figurákkal szimulálunk egy eseményt a terepasztalon döntő többségében kockák segítségével. Ez így elég pongyola megfogalmazás, de a wargame annyira szerteágazó, hogy igazán jó fogalmat, amibe minden benne van, nehéz megadni. Van ahol nincs figura, van ahol nem kockát használunk (hanem kártyát, vagy mindenféle csúnya édereket, dodeka, ikoza, meg a rejtélyes és nem szabályos „tízoldalú kocka”), de ha az ember úgy nagyjából érti, miről van szó, be tudja kategorizálni, mi a wargame és mi nem az.

Kezdjük talán az elejéről. Az első igazi hadijáték, legalábbis a legendák szerint a XIX. század első felében a Kriegspiel volt, melyet a porosz tábornokok használtak csaták szimulálására. Kis kék jelölő a baráti egység, piros az ellenség, a kocka adja a véletlent, és játékmester dönt ha probléma merül fel. Szószerinti fordításban egyébként „Hadijáték” vagy „Háborús játék” a neve, és mind a mai napig vannak rajongói a rendszernek. Nem is rossz ez egy lassan 200 éves játéktól, nemigaz? A játék szabályai egyébként megtalálhatóak az interneten, a linket a cikk végén megtaláljátok.

kriegspiel.jpg

A következő nagy lépés a wargame történetében H. G. Wells volt Little Wars c. könyvével, melyben játékkatonákkal való harc szabályait írja le, és ami igen aranyos ebben a rendszerben az a rugós ágyúk használata – sokunknak voltak gyermekkorukban felhúzható ágyúi, amivel jobb esetben műanyag katonákra lövöldöztünk, rosszabban egymás szemére.

little_wars.jpg

A következő nagy lépés a figurák készítésének olcsóbbodása volt gumi öntőformák használatával. Ekkoriban indult el az Egyesült Királyságban a wargame-ezés népszerűsödése, ill. az egyik leghíresebb és legtermékenyebb író, Donald Featherstone is ekkortájt kezdett írni (1950-es évek, azaz nem skkal a második világháború után). A könyvek népszerűsége más írókat is megihletett, illetve több olyan cég is ekkor alakult meg, akik mind a mai napig aktívak és új termékekkel rukkolnak el (Heroic and Ros, Skytrex, stb.).

featherstone.jpg

A wargame aranykora az 1970-es évekre tehető – rengeteg új gyártó, játékrendszer került előtérbe, illetve ekkoriban kezdődött el a történelmi mellett a fantasy játékok iránti érdeklődés is. Kezdetben elsősorban RPG-khez (szerepjátékokhoz) készültek a figurák, de népszerűségüknek köszönhetően saját játékrendszereket kaptak, ill. bizonyos cégek olyan sikert értek el a fantasy figuráikkal, hogy mind a mai napig a szakma élvonalába tartoznak (Citadel Miniatures, avagy a majdani Games Workshop). Ekkoriban már műanyagfigurákkal is találkozhatott az ember (bár némelyik készlet már a ’60-as évektől kapható volt), méghozzá elsősorban az Airfix jóvoltából. Ezek elsősorban játékok voltak, de a cég mindent megtett, hogy a lehető legelérhetőbbek legyenek termékeik, a figuráik akkoriban rendkívül zsebpénzbarát árban voltak), ill. több kiadványuk is foglalkozott a wargamekkel, valamint azzal, hogy lehet a legtöbbet kihozni a figurákból – többek között első világháborús német katonát koloniális britnek kifesteni, a napóleoni háborúk legtöbb katonáját megalkotni a meglévő készletekből, és így tovább. Érdekességként megemlíteném, hogy az ekkor gyártott készletek jelentős részét még ma is forgalmazzák. Némelyik már megmosolyogtat, de néhányuk kiállta az idők múlását és mind a mai napig nagyon mutatósak, és könnyen megcsinálhatóak.

airfix-boxes.jpg

A ’80-as éveket elsősorban az RPG-k uralták, de 1983-ban jelent meg a Warhammer Fantasy Battles 1. kiadása is, melyet akkor még „mass combat role playing game”-ként hirdették meg, és ugyanúgy, mint a tradicionális szerepjátékoknál, szükség volt egy mesélőre/játékmesterre. Később ettől már elszakadtak, a későbbi kiadásokban egyre kevésbé volt erre szükség, míg a végén teljesen ki is vették. A ’90-es években az RPG-k mellé megjelentek a különféle gyűjtögetős kártyajátékok, amelyek újabb konkurrenciát vagy alternatívát nyújtottak a wargameknek. Több játék használ kártyákat, ilyen-olyan célra. Van, ahol csak egy adott egység képességei vannak rá feljegyezve a könnyebb átláthatóság kedvéért, de bizonyos rendszereknek a kártyák szerves részüket alkotják.

Túl sok változás azóta sem történt – rendszerek születtek, rendszerek tűntek el, cégek szárnyaltak majd tűntek el nyomtalanul, hogy aztán mint főnixmadár szülessenek újra. Mára már ott tartunk, hogy szinte bárki, bármilyen érdeklődési kör szerinti játékot megtalál, legfeljebb keresgélnie kell egy kicsit.

Ha már a történelemnél tartunk, leírnám azt is, hogy én hogyan kezdtem el wargamezni. Mazsolakoromban amikor még olyan magas sem voltam, mint amilyen széles most, nagyobb lakásba költöztünk öcsém születése miatt, és amikor apám repülőgépeit pakolásztuk (én csak felügyelettel, elvégre kisgyerek…) kezembe nyomtak egy doboz katonát, hogy játszhatok velük, de csak óvatosan. Nagyon tetszettek a kis figurák, de akkor csak pakolásztam őket, de olyan szép részletes volt mindegyik, teljesen lenyűgöztek. Később, általános iskolás koromban pár figurakészletet kaptam a jó bizonyítványért, mert tetszettek akkor is, de elég sokáig a dobozban pihentek, mert kifesteni olyan túlzottan nem akaródzott.

blog1.jpg

Középiskola környékén elég komoly Lego gyűjteményt szedtem össze, és egy kedves barátommal kezdtük el első wargame-ünket velük, amit konkrétan Lego figurákra és építményekre gondolva írtak meg, ez volt a BrikWars. Egy nagyon korrektül összerakott rendszer ez, rengeteg humoros elemmel, és bármilyen Lego alkatrész, figura vagy építmény felhasználható benne. Sajnos be kell vallanom, hogy kreativitásom legózás tekintetében sohasem volt a legjobb. Elég bénácska járgányokat raktam össze, legnagyobb teljesítményem egy kb. 20cm magas mech volt, amit nem szereltem szét soha, amikor megváltam a gyűjteményemtől, akkor is egybe raktam a többi közé. De lényeg a lényeg, élveztük, mókás volt, jó volt kockákat dobálni és nevetni ha valami hülyeség jött ki, amire mi is törekedtünk – a szabályokat úgy alakítottuk, ahogy kedvünk tartotta, vagy ahogy érdekesebb végeredményt adott a helyzettől függően.

Ezután nemsokkal nyílt meg Miskolcon a Sárkánytűz – már eddig is volt nálunk Valhalla Páholy, az országban az utolsó a bolthálózat megszűnése után, de ott játékra nem nagyon volt hely. Ekkoriban a gyűjtögetős kártyajátékok voltak a fő elfoglaltságom, sokáig HKK-ztam, majd a World of Warcraft TCG lett a fő irány, ill. a Magic: the Gatheringgel is jóideig játszottam. A Sárkánytűzben azonban volt egy kis stand Warhammer figurákkal tele, 40k és fantasy vegyesen. A Dawn of War PC játékoknak köszönhetően ismertem a világot, és tetszettek a figurák, így egy nagy úgy döntöttem, veszek egy dobozzal, és így indultam el lefelé a lejtőn.

Sokáig próbálgattam mind a 40k-t, mind a fantasyt, mindenféle figurákat vettem, adtam el, csereberéltem, de végülis a fantasyban a breton sereg vált be – feudális lovagok fényes páncélban. Festettem, játszottam, minden jó volt.

img_4273.JPG

Közben szép folyamatosan elkezdtek érdekelni a történelmi hadijátékok is. Sok korszak egyáltalán nem érdekelt kezdetben (a két világháború, a napóleoni háborúk), de szép lassan megkedveltem mindet. Ahogy egyre jobban gyűltek a történelmi dolgaim, úgy szorultak háttérbe a fantasy és scifi cuccok. A történelmi játékok, főleg a makettezők által is kedvelt 1:72-es méretarányban olcsóbbak voltak sokkal, a figurák sokkal elérhetőbbek, és elővehettem régi ajándékba kapott dobozaimat is, és felhasználhattam őket.

dscf1249-001.JPG

Végül a Warhammert majdnem teljesen magam mögött hagytam (jelenleg a már nem gyártott történelmi változata, a Warhammer Ancient Battles, amely a bronzkortól kb. a 16. század közepéig öleli fel a történelmet az egyetlen amihez aktívan készítek seregeket, és már lassan játszani is szeretnék…), különféle történelmi rendszereket és kevéssé ismert scifi ill. fantasy játékokat kezdtem el gyűjtögetni és próbálgatni. És…jelenleg itt tartunk. Többet festek, mint játszok, de ez mindig így volt, és talán nem is baj.

A történelemóra után a jelen. A piac elég telített mindenféle wargame-ekkel, mindenki megtalálja a hozzáillőt. Történelmi, scifi, fantasy, sport, amit csak kitalál az ember. Mivel még úgy ténylegesen nem is esett arról szó, mi is az a wargame, csak érintőlegesen, párat szeretnék kiemelni/megemlíteni – elsősorban azokat, amikkel játszok, de egyéb rendszereket is felhozok.

Kezdjük először a valós eseményeken alapuló történelmi játékokkal. Ezekkel megtörtént csatákat játszhatunk újra, hogy megnézzük, nekünk jobban sikerülne-e  mondjuk Caen bevétele, de akár teljesen fiktív ütközeteket is megvívhatunk. A történelmi játékok egy alkategóriája a „historical fiction”, ami teljesen hihető helyzeteket tár a játékosok elé, csak valami csavarral a sztoriban. János barátom, a Hadijátékos blog írója ajánlotta a figyelmembe Harry Turtledove könyveit (blogja oldalt a linkajánlóban megtalálható), melyek alaptörténete nagyvonalakban az, hogy az USA a polgárháború következtében kettészakad, és két ellentétes oldalon harcol az első világháborúban.  Egy másik igen népszerű történelmi fikciós téma a „Very British Civil War”, azaz a „Nagyon angol polgárháború”, amiben a ’30-as években kitört a polgárháború a brit szigeteken, mindenki lő mindenki, milicisták, regulárisok, az angol fasiszta párt…mint a Spanyol Polgárháború, csak „úgy angolosan”. Ezek legtöbbjére konkrét rendszer nincs, csupán háttérsztori, ill. adott esetben figurák (VBCW-hez rengeteg mindent adtak ki).

A történelmi játékokba legegyszerűbb úgy belefolyni, hogy már valamilyen ismeretünk van a korszakról, tudjuk melyik konfliktus melyik hadseregét szeretnénk irányítani a terepasztalon. Sándor falangitái? Caesar légiói? Az angol sereg Agincourtnál? Báthory hadai? Wellington vagy Napóleon serege? Mindenre van megoldás. A történelmi játékok előnye a jó figuraellátás, valamint relatív olcsóságuk – senki nem tudja levédetni a „briton íjász”-t, bármennyire is próbálkozik. Kedvenc méretarányomban, a már említett 1:72-ben pedig számtalan gyártó számtalan készlete áll rendelkezésünkre 2-4000 forintos áron, 30-50 gyalogossal vagy 12-18 lovassal (vagy 1-4 ágyúval, de itt álljunk meg a felsorolással). Hátrányuk legtöbbször a puha gumiszerű műanyag, amiből készül, de erre egy korábbi cikkemben már megoldást kínáltam (ld. hasznos linkek). Ha mégse szeretnénk a műanyaggal szerencsétlenkedni és épp akad némi extra a zsebünkben, rengeteg fém figurát gyártó cégnél is nézelődhetünk. Ezek nagy része kompatibilis a műanyagfigurákkal, így a meglévő sereg kiegészítésére is remekül használhatók, de mindenképp tájékozódjunk a vásárlás előtt.

Történelmi témakörben rengeteg mindennel foglalkozok. Áruk miatt több tucatnyi sereget szedtem össze, használtan, másodkézből szinte fillérekért lehet hozzájutni. Álljon hát itt néhány történelmi rendszer rövid leírásokkal, amiket játszok, játszottam, szeretnék játszani és tudom ajánlani.

Warlord Games – Hail Caesar/Pike and Shotte/Black Powder

Azért veszek egybe a három játékot, mert az alapjuk ugyanaz – apróságokban térnek el, hogy a történelmi korszakokhoz jobban illeszkedjenek. Méretfüggetlenek, egység-bázisúak (azaz nem kell a figurákat egyesével eltávolítani, vagy az egész egység lekerül veszteségként, vagy senki), az ókortól a XIX. század végéig bármilyen konfliktus lejátszására lehetőséget adnak a rendszerek. Legtöbbjükhöz készült specifikus kiegészítő is (Róma Britanniában, Zulu háború, Harmincéves háború, Amerikai polgárháború). A szabálykönyvek felépítése elég borzalmas, de összességében érthető, a rendszer nem bonyolult, rengetegen ajánlják. Sajnos még nem volt lehetőségem kipróbálni, de a Pike and Shotte, ami a XV. század végétől a XVIII. század elejéig nyújt lehetőséget csatázni, a polcomon figyel, és várja, hogy a harmincéves háborús svéd seregemet lefessem.

dscf3019-001.JPG

Warlord Games – Bolt Action

Szakasz szintű (azaz 30-50 gyalogos, + támogatófegyverek és járművek) második világháborús wargame. A gyártó 28mm-es figurákat gyárt, a magam részéről azonban 1:72-ben játszom – sokkal költséghatékonyabb és az ellátottság is jobb. A játék elkezdhető akár 2-3 dobozzal is (egy doboz gyalogos, egy tank, egy ágyú), a Plastic Soldier Company készleteit tudom ajánlani – egy doboz gyalogos 50-60 figura, amiből egy szakasz bőven kijön (tisztekkel, szanitéccel, minden egyébbel), egy doboz nehézfegyveres (már ha nem a briteket választod, hozzájuk a HaT-tól érdemes beszerezni a British Machine Guns ill. British Mortars készletet, amivel bőven elég nehézfegyverünk lesz), valamint egy doboz tank 2-3 járművel (Tigris és Churchill 2-2 jármű emlékeim szerint, legtöbb dobozban azonban 3 van – egy alap játékhoz egy tank kell, de idővel felmerül az igény a több tankra, ill. van egy Tank Wars kiegészítője is…A játék jelenleg a 2. kiadásánál tart, a könyvek jó része 1. kiadásos, és nyugodtan használható az új könyvvel is – elvileg nem is fogják frissíteni őket. Minden sereghez van sereglista, valamint folyamatosan adnak ki új hadszíntér könyveket is (Normandia, Észak-Afrika, a Csendes-óceáni hadszíntér, stb.). Ha valaki a második világháborút szeretné kipróbálni a terepasztalon, ezt tudnám elsőre ajánlani, ismertetőmet/ajánlómat a hasznos linkek között megtaláljátok.

dscf7594.JPG

Ambush Alley Games – Force on Force

Ha valaki modern játékkal szeretne játszani, ezt a rendszer ajánlom. A többivel ellentétben nem pontrendszer alapú, azaz nem egy megadott lista pontértékei szerint állítjuk össze a sereget, hanem az adott küldetés szerint kapunk egységeket, valamint a véletlenszerű eseményekkel kaphatunk támogatást. Tegyük fel, hogy épp Fallujah ostromát játsszuk újra, ahol amerikai tengerészgyalogosok haladnak előre, és minden házból leselkedik rájuk a veszély. Alapból kapunk 2 rajt, ami két „fireteam”-re van felbontva, ám csata közben támogatásként érkezik számunkra egy Bradley lövészpáncélos, egy helikopter, vagy pont az ellenfelünk oldalán kapcsolódik be egy aknavetős csapat…a játék igen dinamikus, mindkét játékos folyamatosan figyel, cselekszik, és bár maga a rendszer igen egyszerű, rendkívül mély. Hátránya, hogy már csak pdf-ben kapható az alapkönyv, kiegészítői (7 könyv, melyből 2 iraki háborús, 1 afganisztáni, 1 vietnámi háború, 1 hidegháborús what-if jellegű, 1 ami a dél-afrikai konfliktusokkal foglalkozik, és 1 a különleges akciókra fókuszál) azonban egyelőre még elérhetők az Osprey-től könyv, és pdf formátumban is. Egyelőre még csak a kipróbálásán estem túl (2 játék), miután a összes könyvet beszereztem (még szerencse, hogy tetszett, elvégre nem voltak olcsók J ) úgy döntöttem, tetszik, és fogok még ilyet játszani. Elsőre kicsit bonyolult talán, de ha az embernek sikerül megértenie, akkor igen egyszerű.

dscf4367.JPG

Games Workshop – Warhammer Ancient Battles

A Warhammer Fantasy Battles történelmi mellékhajtása, támogatottsága mára már nonegzisztens, de megért két kiadást és egy csomó keigészítőt. Az ókortól kezdve a XVII. század közepéig bármi lejátszható vele, ill. a megboldogult WABforum rengeteg listát készített minden korhoz és konfliktushoz. Pdf-ben több helyről is elérhető, Warhammert ismerőknek ill. újoncoknak is jó választás.

dscf4574.JPG

Ironfist Publishing – Battlegroup

Második világháborús játék, raj szinttől kb. század szintig, elsősorban 1:72-höz, de játszható kisebb ill. nagyobb figurákkal is. A Games Workshop-féle Kampfgruppe Normandyra épít, ami egy elég rövid életű történelmi publikáció volt. A Battlegroup élvezi a Plastic Soldier Company támogatását, eleddig a keleti fronttal, Normandiával, a háború végével és Észak-Afrikával foglalkoztak, a többi hadszíntérhez is várható könyv.

Battlefront – Flames of War

Magyarországon jelenleg talán a legnépszerűbb első és második világháborús (ill. vietnámi, és hatnapos háborús) wargame, 15mm-es figurákat használ, emlékeim szerint század szintű. A figurákat szakaszként mozgatja, remek a támogatottsága, és nemrégiben kapott egy új kiadást, ami egyszerűbbé, átláthatóbbá teszi a játékot. Ténylegesen „combined arms”, ugyanis minden fegyvernem szerepel a játékban, gyalogság, tüzérség, valamint különféle páncélvonatokat is asztalra rakhatunk, ami lássuk be, igen vagány. Belföldön a Silverland foglalkozik leginkább a játékkal, valamint aktív Facebook csoport is tartozik hozzá.

Tomahawk Studios – SAGA

Relatíve kevésfigurás játék, mint arra neve is utal, elsősorban a viking korban játszódik, de készült hozzá (önállóan játszható) kiegészítő a kereszteshadjáratokhoz, valamint Arthur korához is. Elsősorban 28mm-es figurákat ajánlanak, de ugyancsak játszható más méretű figurákkal is – nekem 1:72-es seregek készülnek ehhez, valamint WAB-hoz. 4-6 egység valamint egy hadúr a sereg, egy egység áll 4-8-12 figurából, típusuk szerint – egy osztag testőr 4 fő, egy osztag harcos 8, míg a sorozott földművesek 12 fős csapatban jönnek. Készült hozzá egy remek hadjáratos kiegészítő is, melyben összeláncolt csaták során bizonyíthatjuk, mi vagyunk a legjobbak. Lelkes rajongótábora van kis hazánkban is.

Chris Peers – Death in the Dark Continent

Ha valaki szerette a Rejtő-féle Három testőr regényeket, az idegenlégiót, a Zulu c. filmet, vagy bármi egyéb XIX. századi koloniális médiát, annak ez a megfelelő rendszer. Chris Peers a szakmában remek hírnévnek örvend a koloniális játékokban nyújtott teljesítménye miatt, aminek ékköve ez a szabályrendszer. A játék egységeket és talpakat használ, egy egység 2-8 talpból áll, kivéve a tüzérség és a parancsnokok. Egy talpon 2-3 figura található, típustól függően (2 lovas, előcsatározó, 3 képzett gyalogos, törzsi harcos, stb. – de mint az író megjegyzi, nyugodtan el lehet térni ettől, míg a két szembenálló sereg talpazása megegyezik). A seregek létszáma is jelentősen eltér típusuktól függően – egy brit gyarmati hadsereg 200 pont) áll 3x3 talp vöröskabátos gyalogosból, 2 talp dragonyosból, egy tisztből, valamint 6 talp törzsi előcsatározóból, egy zulu sereg pedig ennek három-négyszereséből.  Bár az európai seregek jobban képzettebbek és felszereltebbek ismétlőpuskákkal, erős létszámbeli fölényt élveznek ellenfeleik, amit ügyesen ki kell használniuk, ha győzelmet akarnak elérni. A játék áprilisban vagy májusban kap új kiadást a Northstar Figures jóvoltából, 28mm-ben is nyugodtan játszható, mivel nem olyan borzalmasan figuraigényes, valamint bizonyos seregek műanyagfigura ellátottsága is kielégítő.

dscf4164.JPG

Warzone/Warzone Resurrection

Az emberiséget kirajzott a Naprendszerbe, nemzetek helyett pedig gigacégek uralkodnak. A technológia erősen visszaesett a Sötét Légió megjelenésének köszönhetően, akik átvették az uralmat a fejlettebb gépek és mesterséges intelligenciák fölött, így az emberiségnek más irányba kellett elindulnia. A Föld lakhatatlannak minősült a folyamatos háborúk miatt - lakói mégis akadnak, makacs túlélők akik nem akarták elhagyni a bolygót. A játék kb. szakasz szintű, a figurákat osztagonként, ill. azon belül figuránként aktiváljuk, egyesével cselekszenek. A játék a Warhammer 40k riválisa volt a '90-es években, majd többször elbukott, és a tetszhalál állapotában lebegett sokáig, míg nemrégiben a Prodos Games ismét felkarolta, új szabályokat és figurákat jelentetett meg Warzone Resurrection címen. Ennek szabályai ingyenesen elérhetők a honlapjukon.

dscf7936.JPG

LotR/Hobbit Strategy Battle Game, War of the Ring

A Gyűrűk Ura valamint a Hobbit filmek sikerén felbuzdulva a Games Workshop készített pár játékot a franchisehoz. A Strategy Battle Game (SBG) viszonylag kevésfigurás csetepatékhoz jó, míg a War of the Ring nagysereges csaták lejátszását teszi lehetővé Középfölde világában. Elfek, emberek, törpék, orkok, az összes filmből ismert karakter elérhető. Talán az egyik legjobb belépőszintű játék, egyszerű, a karakterek ismertek, hátránya, hogy bizonyos figurák kifejezetten drágák, vagy nehéz őket beszerezni. Mindenesetre ajánlom, és ehhez is tartozik egy népes Facebook csoport ahol csak az SBG-vel ill. a WotR-al foglalkoznak.

dscf5111.JPG

Petrow kolléga tollából pedig pár további játék rövid leírása:

Deadzone: társasjáték / wargame hibrid, ami a gyártó Warpath nevű sci-fi univerzumának kapudrogja... izé, belépő szintű játéka. Egy karantén alá került kolónia romjai között próbáljuk teljesíteni a küldetéseket, és akadályozni az ellenséges csapatokat ugyanebben.
Szakasz léptékű skirmish játék, tehát már 4-5 figurával is nagyon élvezetes csatákat lehet vívni. Maga a rendszer rendkívül pörgős, üresjáratok nem igazán vannak. A szabályok pofonegyszerűek, de kellő teret ad a bonyolultabb stratégiáknak is. A fajok elég kiegyensúlyozottak, auto-lose sereg nem igen akad köztük. Bolti változata "standalone" játszható, vagyis a figurák és a terep összerakásán túl nem kötelező semmi mást hozzá megvenni. Persze, úgy sem fogjuk megállni, ha bejött a játék, mert a kezdődobozban lévő mellett további 5 faj van kidolgozva, és ezek nagy része egy-az-egyben felhasználható a Mantic Games nagyobb léptékben játszódó játékaihoz is.

dscf7648.JPG

Kings of War: a fent már pedzegetett Mantic Games seregléptékű, fantasy wargame-e, ami le se tagadhatná a felmenői között lévő Warhammer Fantasy Battle-t. Amilyen fantasy lényt csak el tudsz képzelni, az jó eséllyel megtalálható ebben a rendszerben, a trolloktól kezdve a fényes páncélú anyaglokon át az entekig és démonokig bezárólag. Egy kicsit gyorsabb, egy kicsit egyszerűbb, egy kicsit pörgősebb, mint a WHFB. Az egységek itt is blokkokban mozognak, így a manőverezés, az ellenfél oldalba (ne adj isten, hátba) támadása, valamint az ebben való gátolás a játék fő mozgatórugója. Maga a rendszer gyakorlatilag bármilyen léptékre átültethető, de a látvány kedvéért a legtöbben a 28 mm-es méretarányban tolják.

dscf7173.JPG

És akkor két apróság:

Warmachine / Hordes: két rendszer, de tulajdonképpen teljesen kompatibilis testvérjáték. Egyikük egy steampunk környezetbe, a mágiával és gőzzel hajtott Immoren királyságaiba ad betekintést, ahol varázserővel rendelkező csatamágusok több tonnás gőzgólemeket (warjack) vezetnek harcba. Másikuk ennek a világnak a vad, és civilizálatlan(nak hitt) vidékein élő törzsek és birodalmak történetét meséli el, ahol hatalmas sámánok és varázserejű harcosok a vadon félelmetes szörnyeit (warbeast) hajtják akaratuk alá, hogy aztán velük söpörjenek el minden ellenállást.
Játékmechanikában a sakk és a wargame keveredik. Van egy vezéred, aki a csapat legerősebb tagja, és a legerősebb figuráidnak, a jackeknek és beasteknek a parancsolója. Ha ő kiesik, az azonnal game over - mintha a királyod mattot kapna. Ők adják a játék savát-borsát, de mellettük ugyanúgy megtalálhatók a "hagyományos" wargame egységek, legyen szó akár íjászokról, beásott géppuskásokról, a 300 perzsa seregét idéző pajzsos-lándzsás különítményről, vagy kopjás nehézlovasságról.
A rendszer nagyon precízen fogalmazott, folyamatosan frissített szabályokkal rendelkezik, elég meredek tanulási görbével. Elég erős kompetitív közössége van itthon. Az alap szabályok (és hamarosan a figurákhoz tartozó kártyák) ingyen elérhetők.

dscf0769.JPG

Age of Sigmar: a WHFB-ből vajúdva született játék, ami megérkezésekor magával vitte szülőanyját, sokan ezért eléggé szélsőséges érzelmekkel beszélnek róla. Kezdetben valóban gyengélkedő rendszer volt, de azóta számos polírozásnak köszönhetően gyors és pörgős Fantasy játékká fejlődött, ami a pár figurától kezdve a 60-100 fős seregekig sokféle méretben lehet játszani. Egyszerűsített, letisztult szabályok, gyorsan megtanulható alapok.

Még egy kis kiegészítés a Force on Force-hoz: jelenleg a 2. kiadás készül belőle az Ambush Alley műhelyében, hamarosan kiteszik béta tesztelésre. Amellett, hogy egy nagyon ötletes, és igen jól testre szabható rendszer, ugyanez a rákfenéje is. Mármint hogy nem is annyira szabály, mint inkább keret-rendszer, és így rendkívül kiegyensúlyozatlan is tud lenni, ha nem az előre megírt küldetésekkel akarsz játszani.
Sőt, néha az előre megírt küldetések is nagyon el tudnak borulni. 2014-es GD-n a Black Hawk Down-ból ismert helikopter-kimenekítést toltuk, és ott, a küldetés által előírt két Delta Force-os mesterlövész konkrétan felszántotta a pályát a rájuk törő milicistákkal.

 

A rendszerek rövid bemutatása után pedig következzenek a hasznos linkek amiket ígértem:

Kriegspiel: http://r-s-g.org/kriegspiel/rules.php

Brikwars: http://brikwars.com

Inkvizítor - a magyar wargame közösség fő fóruma: http://inkvizitor.hu

Warlord Games: http://www.warlordgames.com

Flames of War Facebook csoport: https://www.facebook.com/groups/794133773984809/

SAGA Facebook csoport: https://www.facebook.com/groups/754062054712205/

Magyar Történelmi Hadijátékos Facebook csoport: https://www.facebook.com/groups/918018611665511/

28mm-es Történelmi játékos Facebook csoport: https://www.facebook.com/groups/535003733376753/

Bolt Action ismertető: http://plasticfantastic.blog.hu/2013/11/11/bolt_action_ismerteto_180

A Gyűrű Lovagjai Facebook csoport: https://www.facebook.com/groups/742388145829524/

 

Remélem hasznos iromány volt, bármi kérdés, kérés felmerül, a nyugodtan kérdezzetek. Összességében az a véleményem, hogy a wargame egy remek és igen sokszínű/szintű hobbi, ami bár sok türelmet és kutatómunkát igényel (főleg a történelmi játékoknál), egy életreszóló elfoglaltság tele remek és segítőkész emberekkel, akik miatt öröm a játék. 

Szerző: zirrian

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://plasticfantastic.blog.hu/api/trackback/id/tr2312375811

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

MeyilKree 2017.03.29. 20:43:28

Remek poszt lett, gratula!
Sajnálom, hogy a KoW és DeadZone kimaradt az ismeretetőből, de ezek nélkül is teljes a kép a hobbiról.
Ismét hiánypótló írás. :)

zirrian 2017.03.29. 20:54:56

@MeyilKree: Elfelejtettem igazából, nem direkt maradtak ki. Ha esetleg van kedved írni róluk pár sort, akkor berakom a cikkbe.

Petrow 2017.05.02. 16:02:04

Kopogjatok, és megnyittaték.

Deadzone: társasjáték / wargame hibrid, ami a gyártó Warpath nevű sci-fi univerzumának kapudrogja... izé, belépő szintű játéka. Egy karantén alá került kolónia romjai között próbáljuk teljesíteni a küldetéseket, és akadályozni az ellenséges csapatokat ugyanebben.
Szakasz léptékű skirmish játék, tehát már 4-5 figurával is nagyon élvezetes csatákat lehet vívni. Maga a rendszer rendkívül pörgős, üresjáratok nem igazán vannak. A szabályok pofonegyszerűek, de kellő teret ad a bonyolultabb stratégiáknak is. A fajok elég kiegyensúlyozottak, auto-lose sereg nem igen akad köztük. Bolti változata "standalone" játszható, vagyis a figurák és a terep összerakásán túl nem kötelező semmi mást hozzá megvenni. Persze, úgy sem fogjuk megállni, ha bejött a játék, mert a kezdődobozban lévő mellett további 5 faj van kidolgozva, és ezek nagy része egy-az-egyben felhasználható a Mantic Games nagyobb léptékben játszódó játékaihoz is.

Kings of War: a fent már pedzegetett Mantic Games seregléptékű, fantasy wargame-e, ami le se tagadhatná a felmenői között lévő Warhammer Fantasy Battle-t. Amilyen fantasy lényt csak el tudsz képzelni, az jó eséllyel megtalálható ebben a rendszerben, a trolloktól kezdve a fényes páncélú anyaglokon át az entekig és démonokig bezárólag. Egy kicsit gyorsabb, egy kicsit egyszerűbb, egy kicsit pörgősebb, mint a WHFB. Az egységek itt is blokkokban mozognak, így a manőverezés, az ellenfél oldalba (ne adj isten, hátba) támadása, valamint az ebben való gátolás a játék fő mozgatórugója. Maga a rendszer gyakorlatilag bármilyen léptékre átültethető, de a látvány kedvéért a legtöbben a 28 mm-es méretarányban tolják.

És akkor két apróság:

Warmachine / Hordes: két rendszer, de tulajdonképpen teljesen kompatibilis testvérjáték. Egyikük egy steampunk környezetbe, a mágiával és gőzzel hajtott Immoren királyságaiba ad betekintést, ahol varázserővel rendelkező csatamágusok több tonnás gőzgólemeket (warjack) vezetnek harcba. Másikuk ennek a világnak a vad, és civilizálatlan(nak hitt) vidékein élő törzsek és birodalmak történetét meséli el, ahol hatalmas sámánok és varázserejű harcosok a vadon félelmetes szörnyeit (warbeast) hajtják akaratuk alá, hogy aztán velük söpörjenek el minden ellenállást.
Játékmechanikában a sakk és a wargame keveredik. Van egy vezéred, aki a csapat legerősebb tagja, és a legerősebb figuráidnak, a jackeknek és beasteknek a parancsolója. Ha ő kiesik, az azonnal game over - mintha a királyod mattot kapna. Ők adják a játék savát-borsát, de mellettük ugyanúgy megtalálhatók a "hagyományos" wargame egységek, legyen szó akár íjászokról, beásott géppuskásokról, a 300 perzsa seregét idéző pajzsos-lándzsás különítményről, vagy kopjás nehézlovasságról.
A rendszer nagyon precízen fogalmazott, folyamatosan frissített szabályokkal rendelkezik, elég meredek tanulási görbével. Elég erős kompetitív közössége van itthon. Az alap szabályok (és hamarosan a figurákhoz tartozó kártyák) ingyen elérhetők.

Age of Sigmar: a WHFB-ből vajúdva született játék, ami megérkezésekor magával vitte szülőanyját, sokan ezért eléggé szélsőséges érzelmekkel beszélnek róla. Kezdetben valóban gyengélkedő rendszer volt, de azóta számos polírozásnak köszönhetően gyors és pörgős Fantasy játékká fejlődött, ami a pár figurától kezdve a 60-100 fős seregekig sokféle méretben lehet játszani. Egyszerűsített, letisztult szabályok, gyorsan megtanulható alapok.

Petrow 2017.05.02. 16:08:17

Még egy kis kiegészítés a Force on Force-hoz: jelenleg a 2. kiadás készül belőle az Ambush Alley műhelyében, hamarosan kiteszik béta tesztelésre. Amellett, hogy egy nagyon ötletes, és igen jól testre szabható rendszer, ugyanez a rákfenéje is. Mármint hogy nem is annyira szabály, mint inkább keret-rendszer, és így rendkívül kiegyensúlyozatlan is tud lenni, ha nem az előre megírt küldetésekkel akarsz játszani.
Sőt, néha az előre megírt küldetések is nagyon el tudnak borulni. 2014-es GD-n a Black Hawk Down-ból ismert helikopter-kimenekítést toltuk, és ott, a küldetés által előírt két Delta Force-os mesterlövész konkrétan felszántotta a pályát a rájuk törő milicistákkal.

zirrian 2017.05.02. 16:11:37

@Petrow: Engedelmeddel ezeket beleraknám a szövegbe is, megjelölve hogy tőled van, ha nem gond :)