Sziasztok!

 

Mint azt mindannyian tudjuk, az első világháborúban a tankok megszületését a végtelen állóháborúk megszüntetésére, és a végső áttörésre tervezték meg alapvetően. Japánban azonban ez nem volt tapasztalható, így a páncélosok tervezésére még nem került sor, azonban az ország felismerte a bennük rejlő lehetőségeket. Beszereztek hát néhány Whippet tankok, melyekből hat még 1930-ban is szolgálatot teljesített, valamint néhány FT-17-est. Utóbbiakat FT-Ko néven vetették be Mandzsúriában, majd rendeltek a franciáktól tíz darab NC-27-est, ami „Otsu” néven futott náluk, és a lengyel hadsereg is rendszeresített. Ez az egység azonban Kínában maradt a háború idején.

blog_1.jpg

Az első önálló típusaikat brit tankok tanulmányozásával tervezték meg, így született meg a Type 87-es 1927-ben. Anyaga hasonló volt a francia Char 2c-éhez, és számos példányt építettek a típusból. Végleges változata a Type 89 Yi-Go lett, aminek két változata került gyártásra, a Ko (278 darab) valamint az Otsu (126 darab). Ezt váltotta a fejlettebb Type 89-es Chi-Ro. Gyorsabb volt, dízelmotoros, és viszonylag jól páncélozott. 1929-től 1936-ig gyártották, így a japán hadsereg igáslova volt Kínában. 1941-ben már rég elavultnak számított, de sok példány a Fülöp-szigeteken teljesített még szolgálatot egészen 1944-ig. A japán hadsereg 1927-ben a britektől vásárolt még 6 db Carden-Lloyd MG carriert, aminek lemásolták a felfüggesztését és futóművét, ez alapján készült a type 91-es Jyu-Sokosha.

A Császári Japán Hadsereg (továbbiakban legyen CsJH) 1933-ban állította fel első három páncélosezredét, az elsőt és a harmadikat a Kurume, a másodikat pedig a Chiba Páncélosiskolában. Egy független vegyes hadosztály is megalakult ugyanebben az évben, főleg Type 89-es és Type 94-es tankokkal. A kínaiak nem rendelkeztek saját harckocsikkal, valamint hatékony tankelhárító fegyverekkel elégséges számban, így a tankok mobil betonfedezékként is funkcionáltak a gyalogság támogatása mellett. 1937-re nyolc páncélosezred alakult, valamint ugyanezen év Júniusában 13 tankettás egységet is felállítottak (egységenként négy szakasz, egyenként négy tankettával).

 blog_2_1.jpg

1938-39-ben a Mandzsúriai-Szovjet határon az elmérgesedett határkonfliktusok következtében a Szovjetúnió megtámadta Japánt, korszerűbb harckocsijaikkal és agresszívabb taktikájukkal könnyen felülkerekedtek a Császár haderején. A gyalogság támogatásaként számon tartott harckocsikat a tábornokok egyre inkább önálló egységekként kezdték kezelni. A harmadik és negyedik páncélosezredben abban az időben előfordult az akkor fellelhető összes japán harckocsi, ám 73 tankból 42-t elvesztettek a szovjetek 32 veszteségével szemben. A gyors előretörés után körülzárták és felmorzsolták őket. A szovjet tankokat nézve a CsJH új tankok, valamint páncéltörő fegyverek kidolgozásába fogott. Tomoyuki Yamashita tábornok Németországba utazott, hogy tanulmányozza a Wehrmacht páncélosait és taktikáját, aki egy terjedelmes jelentést küldött vissza új páncélosok, valamint a gyalogság felszerelésének ötleteivel. A páncélos erők azonban csak 1941 áprilisára váltak önállóvá a CsJH-n belül, Shin Yoshida tábornok vezetésével.

A második világháború első páncélosösszecsapása a Csendes-óceáni hadszíntéren 1941 december 22-én esett meg. Az amerikaiak M3-as és M2A4-es tankokkal voltak felszerelve, ami ellen az 57mm-es rövidcsövű ágyúval felszerelt Chi-Ha tankok kvázi esélytelenek voltak. Burmában viszont, másod és harmadosztályú tankok ellen hatásosnak bizonyultak, és több győzelmet is sikerült aratniuk. 1943-ban a Császári Tengerészet megkapta első kétéltű tankjait, például a Ka-Mi-t, amiből 223 darabot gyártottak 1945-ig. Németország küldött Japánnak három Pz III-ast, valamint később terveket a fejlettebb tankjaikhoz, de a fejlesztések nagyon lassúak voltak, és a feltehetőleg hatásos, német stílusú tankok soha nem kerültek gyártásra, csak prototípusként léteztek.

 blog_3_1.jpg

Az utolsó harckocsikat az invázióra várva a honvédő egységeknél tartották, a soha be nem következő invázióra készülve. Amikor 1945-ben a szovjetek megtámadták Mandzsúriát, egy papíron masszív, de a szovjet tankokat megállítani képtelen páncéloshaderőt találtak ott. A szovjetek folyamatosan fejlesztették járműveiket a német páncélosokra reagálva, így sokkal fejlettebbek voltak járműveik, mint Japánnak valaha is, amik elavultak és túl könnyűek voltak. Egyébként is, Japán termelőkapacitása nem volt elegendő nagyszámú harckocsi gyártására, amit tovább nehezített az Egyesült Államok haditengerészete és légiereje. Forrásaik egyre apadtak, gyáraikat Kínából felszálló B-29-esek bombázták szinte folyamatosan, valamint Okinawáról és Iwo-Jimáról a szigetek elfoglalása után.

 blog_4_1.jpg

Most, hogy áttekintettük Japán páncélosainak történetét nagy vonalakban, nézzük, milyen tankokra vetheti rá magát az 1:72-ben gondolkodó egyszeri hadijátékos. Egyelőre maradok a műanyagnál, a fém és gyanta dolgok egy későbbi cikk témája lesznek.

Első versenyzőnk az Airfix. Náluk találhatunk Type-97 Chi-Ha közepes tankot, viszonylag baráti árfekvésben. Az, hogy 1:76-os a méret, tulajdonképp túlélhető – annyival nem kisebb, hogy számítson, de ha valakinek ez gond (bár a legszebb Japán gyalogosok is 1:76-osak), inkább jelzem. A készlet összeállítása nem bonyolult, Vadász kolléga jóvoltából két darabra is szert tettem. Ha az Airfix a takonygumi lánctalpat hanyagolná, azért mondjuk hálás lennék – egybeöntött futómű, két darabból álló lánctalp, vagy normális gumi, de ez így borzalmas. Ha valaki tud erre valami viszonylag olcsó aftermarket megoldást, ne habozzon. Aranyos kis tank, wargamehez is ideális, talán a rádióantennája miatt kell kicsit óvatosabban bánni vele.

airfix_chiha_1.jpg

Innentől kezdve sajnos csak felsorolás, mit honnan, és mit tudok a gyártótól, mivel két Chi-Hán kívül még nem rendelkezem semmivel. Ha mégis szert teszem valamire, természetesen megírom gondolataim, ne aggódjatok.

Fujimi Type-97 Chi-Ha (early és late változat)

 

 fujimi_chiha_early_1.jpg

 

 fujimi_chiha_late_1.jpg

Bár a Fujimit nem kedvelem, a változatosság gyönyörködtet, és bár a gyalogságuktól nem voltam elájulva, kipróbálnám ezeket nem horror árban.

Fujimi Ho-Ni tankvadász

fujimi_honi_1.jpg

A CsJH talán egyetlen komolyabb páncélátütéssel rendelkező járműve, ami még a Shermanekkel is hatásosan vehette fel a harcot. Hasonlóan a német tankvadászok jó részéhez (Marder, Hornisse), a nyitott küzdőtér sebezhetővé tette.  Ugyancsak a kínvánságlistámon.

Hasegawa Toyota GB

hasegawa_toyota.jpg

Na jó, ilyenem mint kiderült, mégis van…borzalmas szegénykre, szinte lehetetlen összerakni, valamint inkább légierő, mint földi hadsereg. Nem ajánlom.

Hasegawa Fuel Truck Isuzu TX-40

hasegawaisuzu.jpg

Ugyancsak légierő, üzemanyagszállító járgány.

Ace Kurgane Type 95 field car

ace_type95_1.jpg

Ugyancsak Vadász kolléga jóvoltából van egy ilyenem, szép kis járgány. Az árát sajnos szépsége nem indokolja.

Ace Kurogane Type 95 model 5

ace_type95_5_1.jpg

Ace Type 95 pickup

ace_type95_pickup_1.jpg

Dragon Type-95 Ha-Go

dragon_hago_1.jpg

A Dragon készletek általában részletesebbek, sérülékenyebbek, és drágábbak, mint sorstársaik. Mégis merem ajánlani őket, a „részletesebb” miatt, valamint mivel sok olyat adtak ki műanyagba, amit mások nem – köztük sok prototípust, esetleges „what if…” csatákhoz.

Dragon Type-97 Chi-Ha (early)  

dragon_chiha_early_1.jpg

Dragon Type-97 Chi-Ha (late)

dragon_chiha_late_1.jpg

Még egy Dragon Type-95 Ha-Go

dragon_hago_2_1.jpg

Dragon Type-4 Ke-Nu

dragon_kenu_1.jpg

Dragon Type-2 Ka-Mi kétéltű tank

dragon_kami_1.jpg

Dragon Type-2 Ka-Mi kétéltű tank úszó pontonnal

dragon_kami_pontoon_early_1.jpg

Dragon Type-2 Ka-Mi kétéltű tank úszó pontonnal (late)

dragon_kami_pontoon_late_1.jpg

Dragon Type-85 Ha-Go (late)  

dragon_hago_late.jpg

 

És mint az legutóbbi cikkemből kimaradt, a Császári haderő előszeretettel használt bicikliket. A brit hadsereggel szemben Burmában hatalmas előny volt a japán katonáknak, hogy mindegyiküknél volt egy bicikli, amivel sokkal gyorsabban és kényelmesebben haladhatott. Ismét Vadász kollégát hozom fel, akitől olyan biciklistákat kaptam, hogy a talpra fel van helyezve a canga, melléjük egy gyalogos katona, valamilyen módon interakcióban azzal (vagy felborítva hever a fűben, és épp lő). Ötletes megoldás, tudtommal HaT német biciklisták járművét használta fel, azonban nemrég kijöttek a japán biciklisták is a HaT-tól, 12 figura egy dobozban.

 hat_cyclist.jpg

Köszönöm figyelmetek, később (talán…egyszer) jön a figurákhoz és tankokhoz a harmadik rész a fém és műgyanta holmikról, addigis sziasztok!

 

 A képek javarészt Henk of Holland oldaláról származnak ( http://henk.fox3000.com/ ), mindenkinek érdemes megnéznie, aki harcjárművet keres 1:72-ben. A japán biciklisták dobozképe a HaT Industrie oldaláról (http://www.hat.com). A korabeli fényképeket a Google szolgáltatta. A japán páncéloserők történeti áttekintése pedig a Tanks Encyclopedia oldaláról fordítva (http://www.tanks-encyclopedia.com/).

A bejegyzés trackback címe:

https://plasticfantastic.blog.hu/api/trackback/id/tr96026572

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Petrow 2014.08.04. 09:00:36

Nagyon köszi a Henk of Holland linket, egyszerűen... félelmetes. Már csak valami értelmes beszerzési forrást kéne találni a régebbi cuccokhoz.

zirrian 2014.08.04. 12:12:37

@Petrow: Hannantsnál vagy Hobbybunkernél nézd. Előbbiből a makettshop.hu-nál tudnak neked rendelni és csak a belföldi postát kell fizetned, utóbbi amcsi, de a psotaköltség még elmegy, és gyorsan ideér.

Petrow 2014.08.04. 13:47:41

Hannants-el már én is összefutottam, de a hobbybunkerről még nem hallottam, köszi a tippet. Sajnos 1:72 centurion náluk sincs :(

Petrow 2014.08.04. 16:24:39

Bocs, nem voltam egyértelmű, ezt megtaláltam; az Airfix régebbi kitje kellett volna. Láttam, hogy volt egy csomó kiadás belőle, de ma már kvázi beszerezhetetlen, csak az ilyen egybeöntött diecast, vagy még rosszabb, kemény műanyag szutykok vannak fent mindenütt.